Připravte hliníková kola na letní sezónu
Jaro je motoristů ráj, při pohledu z okna vidíme první náznaky jara, všechen sníh roztál, silnice jsou suché a teplota v odpoledních maximech atakuje hranici 10 stupňů. Je čas vytáhnout své motorové mazlíčky a připravit je na letní sezónu. Měli bychom udělat základní údržbu, vyměnit olej a nachystat letní sadu kol k přezutí. A je tady problém, když si prohlížíte letní kola, která jste na podzim uschovali, zjistíte, že je tu a tam nějaká oděrka? V tomto článku vám poradím, co udělat pro to, aby litá kola vypadala opět jako nová.
Narušený lak díky oděrkám od patníků nebo od odletujících kamenů je pro hliníková kola naprostá katastrofa. Pokud s tímto stavem nic neděláte, může to dospět do stádia, kdy se například při mytí na bezkontaktní myčce vlivem vysokého tlaku začnou odlupovat větší části laku a kolo poté vypadá nepříliš hezky. Povrchová úprava, tedy lak má za účel vytvořit na materiálu ochrannou vrstvu.
Příprava hliníkových disků na lakování
Když se rozhodneme dám kolům nový kabát, je potřeba řádně povrch připravit, nejčastěji se v lakovnách setkáte s tzv. tryskáním nebo pískováním. Jedná se o technologický postup opracování povrchu tvrdých materiálů proudem jemných částic. Proud částic se přizpůsobuje tryskanému materiálu, například:
- Tvrdé materiály – ocelové broky, křemičitý písek, korund, ocelová drť nebo struska.
- Měkké materiály – drť ze skořápek ořechů nebo piliny z tvrdého dřeva.
Výhody tryskání
Proč vlastně používáme tryskání? Jednoduše proto, že:
Odstraníme nečistoty, staré nátěry a korozi,
Zbavíme kov otřepků a zároveň jej zdrsníme
Lakování hliníkových disků
Tento proces je velmi důležitý, protože jaký je lak, takový je celkový vzhled lakované části. Záleží na velkém množství faktorů, které lak ovlivňují. Po tryskání je nutné povrch dokonale odmastit a připravit k lakování. Samotnému procesu lakování, tedy nanášení laku na materiál, předchází mnoho fází příprav povrchu. Je potřeba nanést plnič, základní barvu a poté se již může lakovat. To probíhá v lakovacích kabinách.
Druhy laků
Dvouvrstvý akrylátový lak
Tento systém se hodí pouze pro UNI odstíny. Při lakování je třeba mít na paměti, že je nutné tento lak přelakovat bezbarvým ochranným lakem. Akrylátový lak najdeme například užitkových vozidel.
Třívrstvý bazický lak
Jedná se o nejpoužívanější systém, hlavně díky jeho možnosti míchání metalických i UNI odstínů. Oproti akrylátovému laku je na vás, jestli necháte lak po vyschnutí přelakovat ochrannou čirou vrstvou nebo ne. V případě, že potřebujete vysoký lesk, je lepší přelakovat.
Jestli jste si právě vzpomněli, že nějaký kaz na letních kolech máte, je nejvyšší čas se objednat do lakovny nebo specializovaných opraven litých disků. Sezóna se blíží a pokud zaspíte nemusíte včas přezout na letní pneumatiky.
Nemusíte chodit přímo do lakovny, ale vždy pamatujte na své bezpečí a při lakování používejte ochranu. Vybavení pro lakovny je k dostání snadno na internetových obchodech.